Bogføring generelt. - iværksætter-guide

Bogføring generelt.

Du har, når du driver enten virksomhed eller selskab, pligt til at holde styr på dine indtægter og udgifter med henblik på at lave et endeligt regnskab, når året er omme.
Dette kaldes med et andet ord bogføring.

Indtægter og udgifter bliver samlet og organiseret som et ”Bilag”. Hvert bilag har et unikt løbenummer, som gør det let at finde igen.

De fleste selvstændige starter med selv at klare deres bogføring, men det er muligt at spare megen tid og mange frustrationer ved at lade professionelle tage sig af bogføringen.

Hvad er et bogholderi/ regnskab?

Hvor meget man har brug for at gøre med sin bogføring, afhænger af omfanget af virksomheden.
Små virksomheder, hvor det meste kører over banken, kan måske nøjes med bogføring hvert halve år eller hvert kvartal.
Andre virksomheder hvor der er mange bilag hver dag bogfører hver dag.

Selve bogføringen består af alle transaktioner der sker i virksomheden.

Kasseopgørelsen.
Ind- og udbetalinger der er sket kontant

Bank overførelser.
Indtægter og omkostninger som ikke fremgår af kasseoptællingen.

Debitorer.
Opgørelse af tilgodehavender hos virksomhedens debitorer.

Kreditorer.
Opgørelse af gæld til virksomhedens kreditorer. Vareleverandører, skat, moms.

Varelager.
Opgørelse af varelager, forbrug af vare.

Kontoplan.
En kontoplan er en oversigt over alle ind og udbetalinger.

Budget.
Opstarts budget, drift budget, likviditetsbudget.
Et bogholderi kan selvfølgelig indeholde meget mere.

Hvad bruges regnskabet til.
Man bruger regnskabet til at holde styr på virksomhedens økonomi.
Hvad man skal betale i moms.
Årsregnskabet.

Hvor ofte skal man bogføre?
Der er ingen krav til hvor ofte man skal bogføre, så man bestemmer selv hvornår man vil bogføre.
Har man ikke ret mange bilag, ind/udbetalinger kan det måske klares lige op til moms afregningen.
Er der mange bilag, så kan hyppigere bogføring en god idé.
Dels for at holde styr på pengene, men også for at sørge for at bogholderiet ikke vokser og bliver uoverskueligt.

Typisk tager bogføringen udgangspunkt i, hvor tit man skal betale moms: Månedligt/kvartalsvist/halvårligt.

Er man ikke momsregistreret kan man i princippet nøjes med at få bogført til årsregnskabet.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar